Tuesday, October 10, 2006

Hendak Berehat?

Dulu, semasa saya bersekolah rendah dan menengah, ada drama Rumah Kedai yang selalu saya tonton setiap kali tiba bulan puasa. Ada juga drama Wardah, tetapi saya tidak minat sangat. Entah kenapa, drama-drama khas bulan Ramadhan ini memang saya suka benar menonton. Seronok dapat menengok kisah-kisah yang penuh dengan nasihat sebegitu, walaupun dialognya kadang-kadang agak skema. Rasanya setelah drama Wardah tamat, tiada lagi drama-drama khas Ramadhan yang mengesankan dan diminati ramai.

Hinggalah tahun lepas, drama Cinta Madinah ditayangkan. Ayah saya yang ketika itu bakal menjadi tetamu Allah menjadi penonton setia drama itu. Selalunya sayalah yang menjadi rakan menonton. Adik-beradik saya yang lain tidak berminat sangat. Saya pun bukanlah gemar benar Cinta Madinah, cuma suka mendengar komen-komen ayah sewaktu menonton. Jadi tahun ini, apabila Cinta Madinah 2 ditayangkan saya menggunakan sebaik mungkin teknologi internet ’tanpa wayar’ di bilik asrama untuk menontonnya.

Hampir setiap malam, usai solat tarawih, saya akan meluangkan masa menonton Cinta Madinah 2. Seperti mana Cinta Madinah yang pertama, pada pendapat saya ia agak skema ;). Skripnya penuh nasihat tetapi tidak begitu mengesankan saya hinggalah pada satu babak di mana watak Saidah (Wardina) menegur suaminya yang asyik menyiapkan kerja hingga larut malam. Jawapan ’suami’nya, "Nak berehat? Boleh, nanti kita rehat di akhirat sama-sama. Ini amanah yang mesti abang tunaikan.” Saya rasa batang hidung saya betul-betul terkena dengan dialog itu. Saya ini suka sangat menangguhkan kerja yang sepatutnya dilakukan. Dalam kepala ingat hendak berehat sahaja.

Rasa malu dengan diri sendiri, lebih-lebih lagi dengan Allah. Siapalah saya ini hendak menunda-nunda perlaksanaan amanah yang diberikan. Baru tersedar betapa sombongnya diri sendiri :(. Apapun alhamdulillah, Allah telah menyedarkan saya melalui jalan yang tidak diduga sama sekali. Bukan melalui ceramah agama, sebaliknya menerusi drama tv. Moga Allah ganjarkan pahala pada si penulis skrip dan mereka yang terlibat.

Insya Allah, selepas ini kita sama-sama ingatkan diri apabila terasa malas hendak buat kerja, "Hendak berehat? Boleh, di akhirat nanti insya Allah.”

4 comments:

aku said...

berehat kat akhirat? hmmm banyak kena pk ni iskkkkkk

Anonymous said...

kerje kerje juga tapi rehat kene rehat juga.

kita kene jaga hubungan sesama manusia hubungan sesama Allah.

kita kerja untuk siapa
untuk apa


anonymous yang anonymous

iht8je39u said...

hey, I just got a free $500.00 Gift Card. you can redeem yours at Abercrombie & Fitch All you have to do to get yours is Click Here to get a $500 free gift card for your backtoschool wardrobe

ibah said...

ida...juga peringatn utk sy yg agak malas lately..