Monday, July 12, 2010

Gerangan Gurita



Sang Gurita Paul terpinga-pinga

Apa gerangan semua peduli pada dirinya

Paul hanya mau bermain-main ria

Bergayut-gayut di kotak penuh ceria


Sang Gurita Paul hairan sekali

Sorak sorai bergema pabila dirinya berhenti

Melekap kemas pada kotak berisi

Sedang dirinya tidak ketahuan apa yang dicari


Sang Gurita Paul akhirnya maklum

Meski dirinya tampak tidak mafhum


Rupanya Paul jadi bahan penentu taruhan

Beristighfar panjang Paul mengenangkan balasan

Apa mereka tidak takutkan Tuhan?

Syirik itu bukan mainan

Usah sesekali terhumban



cetusan rasa:

-ida_zy-

7 comments:

Kehelan said...

salam kak ida...

kak... rasa nak copy jek sajak akak nih! :)

ida_zy said...

salam cik kay

copy boleh je,
just make sure letak kredit ok hehe
memang tujuannya nk menegur pun
tegur direct kurang berkesan
kena main balaghah gitu

Matt said...

apa kata kita sembelih saja si gurita itu haha.. :P

Norshuhada said...

Mak aihh.. teliur saya tengok soton tuhh.. sekali baca sajak dia.. pergghh lagi teliur.. bestlah sajak2 awal ni Ida..

Ibah said...

Salam Ida

Wah, ni leh kalahkan FT utk kategori sastera sinis :)

waduh, udah bilang sama kamu Ida, punya bakat yang luar biasa hebat. ada cerpen terbaru?

teruskn berpuisi. terhibur sekali dgn entry ini. :)

ida_zy said...

salam ibah

kalahkan FT? heh siapa FT? :P (ayat orang lupa daratan)
semenjak menjejaki usia 30an ni rasa macam lebih ada idea untuk bersajak berbanding buat cerpen
tanda2 penuaankah itu huhu
thanks kerana terhibur, saya pun terhibur dengan puisi2 awak tu
please please enable comments kat your blog hehe

Anonymous said...

suke ayat2 puitis ida.. adeeb jugak yg maseh menulis secara precise and concise..huhuh